HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

Wednesday, June 15, 2016

Tips Mencegah Bau Mulut Di Bulan Ramadhan

Bismillah.

Hari ni dah masuk hari ke-10 kita puasa. Kejap je rasa, kan? Ada lagi 20 hari nak kena hadap. Chill-chill je okay. Siapa-siapa (perempuan) yang tak puasa tu, kalau nak makan, sorok-sorok la sikit. Jangan guna alasan uzur tu sebagai tiket nak membaham tanpa fikir sensitiviti orang sekeliling yang anda tahu mulut mereka bukan seperti mulut tempayan. Faham?

Di zaman Jahiliah aku dulu, ada la juga buat gitu. Tapi masa tu zaman tak moden lagi. Orang tak ambil gambar curi-curi. Masih ada adab di situ. Sekarang ni zaman moden tapi manusia dah hilang adab. Eh.

Cerita pasal mulut ni, bulan mulia ni kalau tak boleh elak nak bergosip, kurangkan la sikit. Sia-sia je pahala puasa tu menurun. Ni self-reminder juga ni. Bukan omong kosong, inshaAllah. Hehehe. ;)

Haaa.. Puasa kan? Bila puasa, mulut mesti ada sikit bau. Bau mulut yang Allah kata di syurga nanti ibarat bau kasturi bagi orang yang berpuasa. Tapi masa kat dunia ni pun kena jaga juga. Bukan apa, nak bagi orang selesa berkomunikasi dengan kita. Masa tak puasa pun patut amalkan juga. Kebersihan tu kan separuh dari Islam.


Kena banyak minum air putih. Bukan takat nak kekalkan hidrasi badan, untuk diet pun kena ambil 8 gelas air putih sehari. Jadi, yang berpuasa pun kena ikut maintain minum. Bila masa nak minum? Kat FB bersepah orang share bila masa sesuai nak minum. Kalau tak jumpa, nanti aku tepek satu kali kat blog ni. InshaAllah.

Jangan merokok. Yang ni tak perlu nak explain banyak. Kau bandingkan la sesama sendiri. Tapi jangan sampai ada yang pengsan, sudah. Batal puasa nanti. Kikiki.

Gosok gigi dan lidah. Ada orang gosok gigi sampai 5 kali sehari tapi lidah diabaikan. Apa masa kau makan tu terus telan ke? Lidah pun penting okay. Minimum 3 kali sehari, tapi selalunya bulan puasa aku buat dua kali je, bangun tidur dan sebelum tidur.

Kalau nak yakin lagi, beli ubat kumur. Sekarang ni macam-macam brand yang ada. Senang nak hapuskan bakteria dalam mulut ni. Kalau rajin, floss sekali gigi tu. InshaAllah bau dapat dikurangkan.

Elakkan makan makanan yang berbau macam petai dan jering. Itu bukan setakat mulut efek dia. Sampai ke kencing pun bau petai. Tapi kalau dah suka sangat makan, makan je la. Cuma mohon elakkan bercakap dengan orang je la lepas tu.

Ada lagi tak cara nak cegah bau mulut ketika puasa? Kalau nak tambah, boleh share kat komen.  Nanti boleh try.

Terima kasih. ;)

XOXO,
sheayang

Tuesday, June 7, 2016

Common Mistakes During Ramadhan

Bismillah,

I'm back again. Kali ni macam ada free time sikit. So, lets share more. This time gonna share with you guys about common mistakes that we make during the holy fasting month, Ramadhan.

Common mistakes in Ramadhan:

1. Drinking
Milkshakes made with syrups etc on a daily basis
- Why: It contains high amounts of sugar, additives  and colourants
- Solution: If you have to, drink it twice a week maximum

2. Drinking large amounts of water at Iftar time
- Why: Filling the stomach with water is more strenuous to it than with food.
- Solution: have a few sips at iftaar then a glass after every two hours.

3. Exercising directly after Iftar.
- Why: the body's blood flow is concentrated around the stomach at that time.
- Solution: Exercise after two hours of eating to ease digestion.

4. Chewing and swallowing food fast.
- Why: chewing food slowly can speed up digestion and help maintain your weight

5. Having dessert directly after Iftar
- Why: they make you drowsy and sleepy
- Solution: leave at least a two hour gap between iftaar and dessert to stay fresh and awake for ishaa and Terawih prayers

6. Consuming foods with high amounts of sodium
- Why: Sodium triggers thirst through out the fasting hours of the day
- Solution: instead, eat foods that are high in potassium, they retain water and supress your thirst.
* Bananas are high in potassium. A banana at Sahur time can control your thirst level through out the day.

# Best sources of potassium for Sahur time:
 - bananas
 - milk
 - dates
 - avocados
 - dried peaches
 - pistachios
 - pumpkin
 - peas
 - dark chocolate

# Worst choices for Sahur:
 - biryani
 - kebab
 - pizza
 - fast food in general
 - cheese
 - haleem

# Best choices for Sahur:
 - potato
 - rice
 - dates
 - whole grain bread
 - banana

# Drinking lots of water at Sahur is important, but not as much as drinking it through out your non-fasting hours.

Happy Fasting! :)

XOXO,
sheayang

10 Perkara Perlu Dielakkan Sepanjang Ramadhan

Bismillah.

Hi everybody. Dah masuk hari kedua berpuasa ni harapnya gagah sikit. Semalam memang teruk kena buli dengan anak. Walaupun baru seorang. Hihihi.

Semalam Melaka cuti, jadi mohon jangan pelik. Bukan cuti sesaja. Sebelum puasa hari tu berduyun-duyun yang sharing tips untuk menghadapi puasa. Sungguhpun dah agak terlewat untuk aku share, tapi kesah plak kan? Ilmu kena la kongssi, tak pernah ada ilmu yang lapuk. Gittew. ;)

Kakak-kakak, abang-abang, adik-adik, please chill-chill je semua. Baca blog ni dengan nada yang paling sopan. Takmau misinterpret bulan-bulan puasa ni. Nanti akak juga kena menanggung.


Perkara-perkara yang perlu dielakkan semasa Ramadhan
1. Jangan tidur saja di siang hari dan malamnya beribadah sokmo. Kiranya kita macam dah tukarkan fungsi siang malam itu. Kan tak bagus tu. Dan itu bukan tujuan utama berpuasa. Cuba check balik.

2. Hindarkan diri dari menjadi malas dan tidak aktif. Mana yang kena pergi kelas tu, pergi belajar. Yang kena pergi cari rezeki tu, pergi kerja. Jangan ponteng. Lakukan aktiviti biasa yang kita buat tapi janganlah ekstrem sangat. Kalau percaya badan mampu lakukannya, go and do it! 

3. Jangan buang masa dengan bermain games. Banyak lagi perkara bermanfaat yang kita boleh buat seperti tadarus Al-Quran dan solat sunat. Ramadhan tak datang selalu ye adik-adik. Carilah pahala semahunya di bulan mulia ni.

4.Elakkan majlis-majlis Iftar. Ini memang kena admit la, akan ada pembaziran yang luar biasa bila tiba Ramadhan. Kita pula memang jenis suka join Iftar Buffet bagai ni kan. Tahan je la nafsu selagi boleh.

5. Dont ask your wife to spend Ramadhan in the Kitchen. Eat something light and quick - she isn't Biryani woman. Ini aku terpaksa ambil original quote. See. Jangan bebankan isteri. Makanlah apa yang ada. ;)

6. 10 malam terakhir Ramadhan hari untuk beramal. Bukan untuk bershopping raya. Sangat rugi kalau terlepas peluang ini. Tapi biasalah kita ni manusia dan adat berpisah tiada. Tepuk dada, tanya iman.

7. Jangan berjaga malam. Badan adik-adik semua perlukan rehat. Bila masa untuk rehat, berilah badan tu rehat. Jangan terlampau memaksa.

8. Elakkan excessive socialising selepas Terawih. Maknanya, toksah la nak melepak berlebih-lebih sangat. Hari lain nanti boleh buat. Ini lepas Terawih melepak sampai menuju Sahur. Apakah? Elakkan ye adik-adik terutama yang tengah belajar kat Kolej/Universiti ni. Akak paham sangat jiwa engkorang.

9. Merujuk perkara no. 6, elakkan membeli-belah yang melampau sepanjang Ramadhan. Bila Ramadhan je tetiba duit jadi banyak dengan bonus, durian runtuh bagai itu belum masuk pinjam duit kawan-kawan lagi. Semata-mata nak bershopping. It's a NO-NO ye akak-akak.

10. Jangan makan sepanjang malam. Mentang-mentang siang tak boleh makan, malam tu bantai sampai tersandar la ye. Jangan, jangan! Penat perut abang-abang semua nanti.

Sebenarnya, kalau nak list-kan semua, memang tak terdaya. Jadi, kita sendiri la yang pandai-pandai mau ingat. Masing-masing dah diberi akal yang sempurna, kan?

Apa-apa pun akak nak remind sikit :-

Eid doesnt require loads of preparation. Don't fall into this trap! Keep it simple, and it will be blessed.

Sekian.

XOXO,
sheayang

Tuesday, July 22, 2014

#89 : Ramadhan 2014

Bismillah.

Santapan mata, minda dan jiwa.

Comel je kan?

Nak follow? Scroll sampai bawah.
























Sumber : Aisha

XOXO,
sheAYANG

Sunday, July 13, 2014

#88 : Buatmu, Gaza.

Bismillah.

Source: Bocahupil

Aku percaya kita di Malaysia rasa amat terkesan dengan apa yang berlaku di Palestin baru-baru ini. Dalam bulan yang mulia ini mereka diuji dengan hebat sekali. Tatkala kita di Malaysia, bermewah-mewah dengan pelbagai juadah makanan berbuka puasa, mereka terhadap menadah telinga dengan bunyi bom sana-sini.

Ketika kita sedang berjalan membeli-belah baju baru di Jalan Tunku Abdul Rahman, mereka sedang melarikan diri dari bedilan bom dari puak Zionis.

Masih tak bersyukurkah kita?

Jangan la kata kita tak mampu. Walau RM1 cuma, amat besar maknanya pada mereka. Bersedekah besar ganjarannya, terutama dalam bulan Ramadhan. Ringankan tangan anda untuk ringankan beban mereka. 

Duit memang tak mampu beli nyawa. Tapi jangan biarkan mereka terus berduka.

Jangan hanya momokan sekadar di Facebook, Twitter dan Instagram sahaja. Buatlah sesuatu mengikut kemampuan anda. Selain sedekah wang, sedekahkan juga doa buat mereka. Sesungguhnya doa itu adalah senjata buat orang mukmin.

Allah tahu apa yang kita buat. Allah tahu apa yang kita usahakan. Jangan takut. Abaikan kata-kata negatif dalam kepala otak. Biarkan cakap-cakap kosong orang keliling yang kuat menghentam. Sebab mereka tak tau.

Hari ini anda tolong mereka. Mungkin saat anda susah nanti, mereka akan datang bantu anda pula.

Mari menderma :

Muslim Care(Viva Palestine)
Maybank - 564490211159

MUSLIM CARE MALAYSIA
Bank Rakyat : 14010007654717
RHB : 26-2120-0000-4747 
Bank Islam : 14014010147470 
Muamalat : 14010007654717 
CIMB : 14014010147470

AMAN PALESTIN BERHAD
Bank Islam : 12029010047880
Maybank : 562263010787
CIMB : 8600460353
Bank Muamalat : 12070005133717
RHB Bank : 21245760004907
Bank Rakyat : 220806195922

AQSA SYARIF BERHAD
Maybank : 551575004299
Bank Islam : 12 092 01 003490 4

CARA SMS: 
Taip PALESTIN RM10 / RM5 / RM3 / RM1 dan hantarkan ke 39111 . Contoh : PALESTIN RM10

#SaveGaza
#SavePalestine
#PrayForGaza
#PrayForPalestine

Salam Sayang,
sheAYANG

Monday, July 7, 2014

#83 : Ramadhan Ya Ramadhan

Bismillah.

Eh eh. Dah seminggu dah Ramadhan baru nak update ye. Ahakz. 

Busy tu tak la, tapi dok layan perasaan, layan anak dalam perut, layan benda-benda yang tak penting, tup-tup masa berlalu camtu je. Haishhh... Rugi plak rasa.


Puasa?

Macam biasa. Tapi agak mencabar. Bukan AGAK. Tapi memang TERAMAT mencabar.

Biasa-lah, bila kau mengandung, ketahanan nak menangkis lapar dan dahaga tu agak tipis. Bukan sebab pentingkan diri sendiri. Sebab kau risaukan kandungan kau tu. Jadi, dengan alasan itu, kau diharuskan berbuka.

Tapi aku masih belum jelas bab mengqada'kan puasa nanti. Bagi aku selamat bersalin dulu, baru aku check dengan Majlis Agama ke Ustaz Ustazah ke mana-mana ke. Kalau nak harap sumber internet ni kadang-kadang merapu juga.

Eh, ter-over plak. Bagi yang dah baligh tu, niatkanlah dalam hati untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik dari sebelum ini. Entah kita ni ada lagi pada Ramadhan akan datang entah tak. Beribadatlah semoleknya.

Okay-lah. Chow dulu.!

Jangan ponteng puasa okay!

Salam Ramadhan,
sheAYANG

Thursday, July 18, 2013

#16 : AshrafMuslim


Assalamualaikum,

Bahan tohmahan hari ini adalah Ashraf Muslim.

Aku bukan nak mengutuk jauh sekali menghina sebab aku sedar manusia tu sering berbuat silap. Tapi kalaulah Ashraf tu sedar sifat semulajadi manusia tu, aku pasti takkan sampai ke Thailand dia tu. 

Hentikan segala lakonan kau. Tak penatkah kau berlakon lagi? Lakonan yang menipu isteri, mengguris hati isteri? Mana kau letakkan 9 akal kau?

Bernikah itu sunnah Nabi. Ya, kau dah ada satu. Tapi kau nak tambah lagi. Sudahkah kau muhasabah diri? Sudah rasa diri tu cukup adil? Sudah rasa diri tu mampu dari segala segi? Sudah buat solat istikarah?

Sudah-sudah lah.

Salam,
sheAYANG


Monday, July 15, 2013

#15 : Musibah Ramadhan

Assalamualaikum dan hai,

Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah masih lagi kekal berpuasa. Walaupun kadang-2 perut meragam tapi itu semua lumrah. Lumrah kehidupan.

Ajal maut jodoh pertemuan juga lumrah. Takdir Allah.

Musibah, tak pernah patah. Jangan pernah leka dan mengalah.

Tiga kronologi kemalangan minggu lepas. Sabtu, Ahad dan hari ini, Isnin.

Sabtu, kakak aku dengan suami beserta anak kemalangan di Seremban. Nasib tiada kemalangan jiwa. Cuma kenderaan sedikit rabak. Kenderaan buatan Jepun laju dari belakang menghentam bonet kereta. Demi mengejar 'ayam' di pusat hiburan khabarnya atau mabuk tak ingat dunia. Wallahua'lam.

Ahad, kawan sekerja mak pergi menghadap Ilahi. Gadis berumur 24 tahun dari Segamat bertolak ke tempat kerja di Hospital Tuanku Jaafar selepas sahur bersama keluarga. Kereta terlanggar lopak air dan terbabas melanggar pokok. Agak tragis. Niat untuk mencari sesuap nasi untuk diberi kepada keluarga berakhir sampai di situ.

Isnin, suami kepada rakan sekolah rendah terlibat kemalangan dengan lori treler ketika umat Islam lain mahu bersahur. Dengarnya arwah baru pulang dari kerja. Usia perkahwinan baru menjengah dua tahun dan anak baru berumur lebih kurang 7 bulan. Kehilangan ayah di usia kecil.

Semua ini ketentuan. Yang pergi, pasti Allah lebih sayang. Lagi pula dalam bulan mulia ini.

Salam takziah buat keluarga arwah. Semoga rohnya sentiasa diberkati dan dicucuri rahmat.

Al-Fatihah.

Salam,
sheAYANG