HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Friday, December 11, 2015

Tips Menangani Serangan Jantung

Bismillah.

This message is written by a cardiologist. So, I just copy and paste as reminder for me and information for you all to keep in mind. Always.

I've changed a few shortforms into full. Let's read.

Minta maaf. Untuk info penting yang melibatkan nyawa. Berilah 2 minit anda untuk membaca tips penting ini yang diterjemah dari text asal berkenaan dengan BAGAIMANA NAK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN:-

1. Katakanlah kita bertolak balik ke rumah pada jam 7:25 mlm berseorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki.
2. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah gulana dan kecewa.
3. Tiba-tiba anda merasa sakit yang amat sangat di dada membawa ke tangan dan rahang anda. Perjalanan terdekat ke klinik/hospital lebih kurang 5km dari rumah anda.
4. Malangnya anda tidak yakin mampu bertahan sejauh itu.
5. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dilatih untuk kegunaan ke atas diri anda.

6. CARA MENYELAMATKAN DIRI DARI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSAORANGAN.
Memandangkan kebanyakan mereka yang diserang serangan jantung tanpa menerima sebarang bantuan dan mula nak pengsan mempunyai hanya 10 saat sebelum pengsan.
7. Walaubagaimanapun mangsa boleh membantu diri dengan batuk sekuat mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dengan menarik nafas panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada.
8. Bernafas panjang dan dalam dan batuk hendaklah diulang setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dapat bernafas seperti sediakala. Bernafas panjang akan membantu memasukkan oksigen ke dalam jantung dan batuk mendalam membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah. Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung seperti sediakala. Ini membolehkan mangsa tiba ke hospital.
9. Sebarkan seluas-luasnya tips ini. InshaAllah ia akan dapat membantu menyelamatkan nyawa.
10. Pakar jantung menyarankan setiap orang yang menerima tips ini , hantarkanlah kepada sekurang-kurangnya 10 orang, saya akan akan dapat menyelamatkan sekurang-kurangnya 1 nyawa.
11. Daripada menghantar bahan yang tak berfaedah adalah lebih baik menghantar tips yang akan dapat menyelamatkan nyawa ini.
12. Sekiranya tips ini sampai semula kepada kita....lebih dari sekali...jangan marah....sebab anda mempunyai ramai kawan yang prihatin dan sentiasa mengingatkan sesama kita bagaimana nak mengatasi SERANGAN JANTUNG.

Dari:
Dr. N Siva
(Senior Cardiologist)

p/s : Good job Dr. Siva. Semoga rakyat Malaysia hidup dengan lebih tenang tanpa terkena serangan jantung.

XOXO,
sheayang
 

1 comment

December 11, 2015 at 10:49 AM

nice tips...

Post a Comment