HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Monday, July 2, 2018

Ekzema Dewasa Dan Tips Meguruskan Ekzema

Bismillah.

Assalamualaikum & Hai semua.

Apa yang kita lalui hari ini adalah pengalaman yang akan kita bawa untuk hari-hari mendatang, untuk kita kongsi ceritanya dengan anak cucu cicit kita nanti. Bagi Shea, andaikata umur tak panjang, blog ini jadi medan untuk mereka baca hasil tulisan Nenek / Puan / Maktok / Wanbu / Tokma / Tokbu mereka ni. Hahaha. Taktau nak pilih gelaran yang mana satu lagi. Rasa jauh lagi perjalanan tu.

Sebelum ni Shea pernah cerita pasal ekzema ni sikit di entri ni klik [SINI] tapi tak la secara details. Cuma perkongsian peribadi je. Hari ni nak cakap sikit je pasal ekzema dewasa (adult eczema) ni.



Sumber : remdii

Apa itu ekzema dewasa?
Masalah keradangan kulit terhadap seseorang yang berusia 18 tahun ke atas. Simptom seperti ekzema kanak-kanak dan remaja. Walaubagaimanapun, punca sebenar tidak dapat dikenal pasti. Ekzema mungkin tercetus akibat persekitaran, sistem imun ataupun genetik. Bahagian tangan, kaki dan muka adalah antara kawasan yang selalu menghadapi keradangan.

Masalah ketara untuk pesakit ekzema dewasa
Terdedah dengan bahan kimia yang menrengsakan / gatal / pedih. Bagi Shea sendiri, discover yang badan tak boleh guna sabun Dettol masa warded for a month sebab masalah uri kat bawah masa second pregnancy lepas. Bila dah guna tu badan jadi kering dan mula rasa nak menggaru. Jadi, doktor nasihatkan untuk berhenti guna SEBARANG sabun dan juga deodorant. Terasa macam apa entah masa tu tapi atas NASIHAT doktor, kan. Nak tak nak ikut je. Alhamdulillah. Ada reda sikit flare itu.

Alergi terhadap pemakanan (food allergy) ni ada yang kata kena buat patch test, allergy test bagai tapi bila Shea tanya doktor, kos agak mahal. Ikutkan hati, memang nak je buat sebab memang tak tahan dan nak tau apa puncanya. Jadi, kita stop la makan sikit-sikit mana yang boleh menyebabkan kegatalan seperti SEAFOOD, ayam, telur, susu lembu, minuman manis, roti dan lain-lain. Bab ni memang kena sabar. Shea tak sabar masa dalam hospital. Ye la, nak makan apa je kalau malam-malam dah kebulur, telan roti je la, kan. Lepas bersalin pula memanjang lapar je sebab menyusu bayi. Kalau semua tak boleh makan, memang susu pun taktau pergi mana dah.

Environmental trigger selain sabun mandi adalah sabun pencuci pinggan juga. Haaaa... Lama kot Shea berpantang basuh pinggan dan basuh baju guna tangan. Kalau rasa tak tahan sangat tengok keadaan dapur tu, sarung je tangan dengan gloves. Tapi tu la, kerja pun jadi lambat sikit dari biasa.

Doktor ada cakap punca ekzema Shea adalah dari stress. Dalam hati kata apa kena mengena stress dengan ekzema? Rasa macam tak ada kaitan je kan? Wallahua'lam, Allah je yang tahu. Jadi, elakkan stress yang melampau kalau taknak terjebak dengan ekzema. Sekali dah kena, susah nak pulih dan kalau sekali dah kena, stress confirm berganda.

Punca ekzema setiap orang tak sama tapi apa yang menyebabkan ekzema bertambah teruk rata-ratanya sama.
Sumber : remdii
Shea kongsikan tips untuk menguruskan ekzema dari Remdii Skin untuk panduan anda di luar sana.

I called myself and eczemas' friends as Eczema Fighter sebab kami sangat istimewa dan kuat. :)

Ada sesiapa lagi di kalangan readers ni Eczema Fighter juga?

xoxo,
sheayang


6 comments:

  1. Saya ada kawan mengidap ekzema. Kesian juga tengk mereka ni sebab kulit sensitif sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, banyak pantang larang macam orang lepas bersalin juga. Hihihi

      Delete
  2. Memang kena jaga makan supaya tak triggger alahan tu kan,..yang penting kulit tak leh dibiarkan kering.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah kak. Macam orang dalam pantang dah gayanya. Losyen pun kena cari yang sesuai. Kalau tak, menambah luka lagi, luka di hati pun sama, luka di poket apatah lagi.

      Delete