HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Wednesday, November 18, 2015

Mandian Untuk Tambahkan Selera Makan Anak


Bismillah.

Ingatkan blog dah berubah wajah, semangat makin cemerlang. Tup tup makin suram je blog hakak. Sedih.

Tapi hakikatnya hakak gembira dan bahagia, sebab lebih banyak masa untuk keluarga dan rumahtangga. Alhamdulillah.

Ni pun anak dah tidur baru start menaip. 

Hakak kecewa sebenarnya lepas dari check up Maryam 3hb yang lepas. Berat dari 9.2kg boleh turun mendadak ke 8.6kg. Rasa nak mangis depan nurse. Yang belum ada anak mungkin tak faham. Jadi hakak nak hashtag #mohonjangankecam. Kikiki.

Nurse bebel(baca:nasihat) boleh tahan panjang dan hakak teliti satu persatu ayat dia supaya masuk ke telinga dan hadam dalam kepala hotak.

Oleh itu, hakak gagahkan jugak diri untuk meng'search' info berguna yang pernah dikongsi oleh para mommies.

Sekian lama tidak ke udara, hakak nak share sikit tips ni. Namun hakak sendiri belum mencubanya. Sesiapa yang rajin mencuba, sila bikin try and error, and share the result.

Maafkan hakak terpaksa sembunyikan nama. Sumber: FB

Tips ni khusus untuk para ibu yang ada anak susah nak makan. Umur yang applicable tu hakak tak pasti dari atau hingga umur berapa. Tapi kalau ada anak umur 18 tahun yang liat makan tu, mohon simbah dengan air longkang je. Haaaa. Marah marah! Gurau je kak non.

Caranya ramaskan daun kucai dengan sedikit air sampai keluar lendir. Lepastu campurkan dalam air mandian anak. Sukatan daun tu ikut suka la. Tapi jangan banyak sangat, jangan sikit benor. Instinct seorang ibu adalah baik untuk anaknya. So just follow instinct anda sahaja. Kalau tak berjaya, cuba dan cuba lagi. Mommies kan tak kenal erti kalah. You go mommies. Eh!

Tak ku sangka daun kucai tu hebat khasiatnya. Kuasa Allah, kan. Semua mampu terjadi dengan izinNya. Hakak ni tak tau bila nak start mamdikan Maryam dengan daun kucai tu. 

Kalau ada tips lagi, mohon kongsi dengan hakak. Kita sama kongsi ilmu, sama-sama ke syurga Jannah, inshaAllah.

Sekian.

XOXO,
sheayang