HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Thursday, January 29, 2015

Bubur Kacang Hijau Da Boom


Bismillah.

Hi semua. Sihat tak?


Hari ni terlebih rajin dari biasa. Alhamdulillah. Kudrat Allah bagi.

Lepas masak lauk untuk makan tengahari, lepak depan tv sambil layan Maryam. Bila Maryam dah penat, terus aku tidurkan dia dan hampir terlelap dibuatnya.

Lantas aku bergerak ke dapur dan keluarkan bahan apa yang patut.

Jadi, moh ler kita buat Bubur Kacang Hijau Da Boom.

Resepi mak aku tapi diubah sikit sebab kadang-kadang bahan tu macam tak cukup je kan. Hew hew hew...


Bahan-bahan:
150g kacang hijau
1 liter air
1/2 liter santan
1 keping gula melaka
Garam
Daun pandan / Halia

Cara-cara:
1) Rendam kacang hijau untuk semalaman.
2) Satukan kacang hijau, air, santan, gula melaka ke dalam periuk. Kacau rata.
3) Masukkan garam secukup rasa.
4) Daun pandan disimpul dan dimasukkan ke dalam periuk. Boleh digantikan juga dengan halia.
5) Kacau sehingga semua bahan sebati. Matikan api dan hidang!

Dalam kes aku petang tadi, memang tak dan nak rendam. Aku terus rebus je kacang tu. Agak makan masa juga la. Dan kacang pun banyak yang pecah. Tak cantikkkk!

Pastu, santan kurang plak. Tak berlemak sangat jadinya. Next time kena lebihkan. Tapi resipi ni semua aku dah author kasi ngam! Dont worry.

Cicah dengan roti masa panas-panas, best wooo... Takpun letak dekat dalam peti beku. Jadi aiskrim, syokkk...

Baiklah. Aku mohon diri dulu. Selamat malam!


XOXO, sheAYANG

2 comments

January 30, 2015 at 3:59 PM

Ada durian sikit . Panas panas makan dgn roti . Sedapnyaaa . Hahaha ;)
Btw BW and follow sini . Mind follow back yaaa . Singgah blog saya http://ourlifestoly-bigsbunny.blogspot.com

January 31, 2015 at 4:17 PM

wow sedapnyee..buat eskrem pon sodap ni =)

Post a Comment