HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Friday, December 12, 2014

Di tahap mana kapasiti anda?

Bismillah.

Untuk ibu-ibu yang menyusu badan, pernah tak rasa yang anak anda tak puas menyusu? Apa puncanya? Mana silapnya?

Sejujurnya, saya pun pernah menghadapi situasi begini. Saya selalu menyalahkan saiz payudara yang kecil membuatkan bayi tak puas menyusu. Tapi sebenarnya saya salah.

Setelah beberapa rujukan saya buat, saya dah tahu jawapannya.

Baca apa yang tertulis pada gambar dan hadamkan dalam minda.

Saiz tidak mempengaruhi langsung jumlah pengeluaran susu. Pernah juga ada kawan yang bersaiz lebih besar dari saya cuma mampu menyusukan bayinya 3 hari saja. Kesian, kan?

Masalahnya di sini, kita kena tahu kapasiti susu yang berada pada payudara kita. Kemudian baru dapat tahu apa masalah bayi anda.

Kalau betul kapasiti penyimpanan susu anda adalah kecil, susukanlah bayi anda sekerap yang dia mahu. Kalau kapasiti pada tahap sederhana atau normal, cukup dengan hisapan sebelah payudara akan mengenyangkan bayi anda. Kalau kapasiti besar, bayi akan kenyang dengan cepat dan tak perlu menyusu dengan kerap.

Alhamdulillah. Kapasiti saya pada tahap medium walaupun saiznya kecil.

Pokok pangkalnya adalah kita, para ibu sekalian. Makanlah makanan yang berkhasiat, yang boleh mengeluarkan susu berkhasiat yang cukup. Urut payudara supaya tiada lorong-lorong susu yang tersumbat. Anda mampu mengubahkan.


XOXO, sheAYANG

1 comment

December 15, 2014 at 11:49 AM

betul tu.. saiz tak jamin kapasiti.. bukan cam tangki minyak... susu ibu ni.. lagi byk permintaan lagi byk pengeluaran (demand and supply)

Post a Comment