HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Thursday, July 24, 2014

#93 : Sotong Bakar Ala Portugis

Bismillah.

Macam lama dah rasanya tak kongsi resepi. Amboi, macam la selalu sangat masak kan. Ahakz... Actually, dah lama buat juadah ni cuma nak upload tu agak kemalasan berganda kan. Ada je halangan nak menulis. Draft je yang bersusun.

Jadi, ini kalilah gua kasi gegar.

Sotong Bakar Ala Portugis Nan Hado
Nah, ambil gambar dulu. Walaupun tak seindah mana, eden torai. Ihikss...

Bahan-bahan :
  • 200 gram sotong
  • 5 batang kacang botor
  • Jus limau
  • 1 helai daun pisang
  • 3 sudu besar minyak
  • Aluminium Foil
Bahan-bahan (dikisar) :
  • 4 biji cili kering
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 ulas bawang merah
  • 1 inci belacan bakar
  • 1 batang serai
  • Garam

Cara-cara : 
  1. Tumis bahan yang telah dikisar dengan minyak dalam lebih kurang 5 minit.
  2. Masukkan jus limau dan tumis sehingga naik bau. Tutup api dan ketepikan.
  3. Hiris sotong dan kacang botor. Gaul dengan bahan yang ditumis sehingga sebati.
  4. Potong aluminium foil dan alas dengan daun pisang.
  5. Letakkan bahan yang telah digaul tadi ke dalam aluminium foil dan bungkus rapat.
  6. Bakar di atas api dalam lebih kurang 20 minit.
  7. Siap untuk dihidang!


P/S :
Kalau tak suka kacau botor, boleh ganti dengan bendi.
Kalau tak ada jus limau, boleh guna daun limau purut.
Boleh juga tambah lengkuas.
Seeloknya guna non stick frying pan.

Sebenarnya dah lupa ambil resepi ni kat mana. Bila tengok history plak, hilang semua. Ampunkan saya!

Selamat mencuba!

XOXO,
sheAYANG