HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Monday, June 17, 2013

#11 : Belajar menanam

Assalamualaikum. Dan haiiii semua.

Aku baru berjinak-jinak nak menanam bunga. Dulu pernah jaga kaktus saja, sebab tak beli dari benih maka maknanya 'jaga' sahaja. Kali ni aku beli benih, beli pasu, cari tanah, ceduk tanah dan siram air all by myself. Dan atas nasihat Abah juga. 

Zaman dahulu kala masa sekolah rendah pernah join Kelab Kemahiran Hidup. Tapi kerana dah lama meninggalkan zaman perkebunan dan pertukangan, skill pun makin luput. Kali ni nak refresh dan harap-harap tak sia-sia.

Bukan susah sangat pun nak tanam bunga ni, kos pun tak besar mana. Lagi pula dapat bekalan oksigen lebih. Siapa taknak oiii....

Benih bunga - RM 2.10
Dalam satu peket ni ada la dalam 10 biji benih. Ingatkan banyak sangat sebab packaging macam besar je kan.Ye la, kalau diorang paketkan lagi kecil, senang pula nak masuk poket kan. Huhuhu.

Ambil dua jenis. Saja try.
Dua-dua benih menghasilkan bunga berwarna merah jambu. Dah tu je pun benih yang ada jual kat sana. Nanti nak cuba tanam Daisy atau Lily. Orked pun boleh. InshaAllah.

Pasu plastik kecil - RM 1 :)
Murah kan. Tak payah beli yang besar dulu pun takpe. Nanti dah besar sikit boleh transfer ke tanah atau pasu yang lebih besar. Pilihan lain, boleh isi tanah dalam polibag. 

Benih yang macam biji kuaci.
Tanah ni tanah gembur yang aku ambil dari kebun Abah. Mungkin Abah dah campurkan baja dalam tanah ni. Aku tak pasti. Abah cakap patutnya aku kena benamkan benih tu dalam tanah. Tapi aku kesian kat benih tu. Takpe. Kita tengok hasilnya dalam dua tiga bulan nanti.

Eksaited ada hobi baru. Aku harap takkan ada lagi rasa bosan dalam diri ni. Cuba sibukkan diri dengan kerja, keluarga dan hobi baru. :)

Nota untuk diri sendiri juga; beramal pada tanah ni besar pahalanya. Sebab kita akan kembali pada tanah juga suatu hari nanti. Jangan terlampau angkuh hidup sebagai manusia kaya kerana kaya bukan bermakna berjaya.

Harapnya akan lebih banyak pokok di-tanam selepas ni agar bumi kita dapat bekalkan lebih banyak oksigen bersih. Jangan sombong dengan alam. :)

Oh ya, ada sahabat yang nak tolong carikan kucing untuk aku bela. InshaAllah semoga Allah memperkenankan hajat aku untuk membela binatang kesayangan nabi ni kembali.

Sayang,
sheAYANG