HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Tuesday, March 17, 2020

COVID-19 - Antara Fakta & Pendapat Sendiri


Bismillah.

Assalamualaikum & Hai semua.

Hangat sana sini bercerita tentang wabak terbaru yang melanda seluruh dunia sekarang, Covid-19. Apa fakta yang anda dapat? Apa dalam fikiran anda?

Photo by Two Dreamers from Pexels

Ramai yang dah mengeluarkan pendapat masing-masing melalui akaun sosial media sendiri, sampai tak terscroll dibuatnya kalau nak baca satu-satu. Sampai satu tahap aku dah tak boleh nak brain semua input yang aku baca, umpama aku membaca sekadar di angin lalu sahaja.

Aku bukan nak mengecam sesiapa yang buat statement sendiri cumanya statement tu janganlah syok sendiri ye. Lepas tu dok kecam pihak sana pihak sini. Bila kes wabak menular ni, semua orang penat, semua orang letih. Jadi, bertimbangrasalah bila nak keluarkan pendapat sendiri.

Sejak malam tadi, selepas pengumuman dibuat oleh Perdana Menteri Malaysia, ramai yang masih keliru & panik termasuklah aku. Perasaan tu jadi bercampur-baur. Untuk mengelakkan panik yang melampau, aku ambil keputusan untuk tidur. Sebab aku percaya, bila bangun tidur, semuanya akan berjalan seperti biasa.

Alhamdulillah, masih seperti biasa. Cuma masih menunggu keputusan dari pihak atasan tentang status kerja sekarang. Sekurang-kurangnya kalau diberi cuti, kerja tiada yang pending dan sebagainya.


Aku sedang kurangkan pembacaan yang negatif, harap lepas ni kita share kenyataan dari pihak berwajib je la. Tak payah nak buat karangan/olahan sendiri. Follow rapat-rapat FB/Twitter/Telegram Kementerian Kesihatan Malaysia je dah cukup.


:wearyStress dengan Covid-19? :weary:

Buat 5 Tips ni untuk hadapi saat getir sekarang :

#1 - Upgrade knowlege terbaru terutamanya ilmu Bebas Stress & Personal Development

#2 - Upgrade konten bacaan seharian kita. Pilih konten & bahan bacaan yang positif sahaja

#3 - Jauhi konten dan circle yang terlalu obses dengan ketakutan terhadap Covid-19. Berpada pada, itulah kuncinya.

#4 - Kuatkan spiritual connection kita dengan Pencipta kerana hati yang tenang boleh buat keputusan dengan lebih tepat

#5 - Upgrade knowledge marketing & bisnes yang terkini kerana dalam saat getir biasanya idea dan ilmu bisnes yang kreatif akan muncul

p/s : Saya izinkan ilmu ni disebarkan kepada orang di luar sana juga

- Taufiq Razif -


Stay safe semua & jangan panik ya.

xoxo,
sheayang

Post a Comment