HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Monday, July 8, 2019

Rutin Seorang #EczemaFighter Part 2

Bismillah.

Assalamualaikum & Hai semua.

Tabahkan hatiku untuk menulis. Tak tahu sampai part berapa nanti.

Aku dah kena ekzema ni awal lagi masa mengandungkan Mizwar. Mula aku masuk hospital dan masuk darah tu, lepas seminggu, naik rashes semua. Memang buntu masa tu dan kakak aku bagi krim yang dia pakai. Aku pakai krim tu time tak okay je, bila dah okay sikit, aku stop. Sebab steroid kan, dah la tengah mengandung masa tu.

Krim tu Mometasone Cream brand Elomet.

Krim ni memang sangat membantu tapi tidak menyembuhkan. Dan ekzema terus berulang.


Okay. Selepas didiagnos penghidap ekzema, doktor bagi Aqueous Cream & Neosafe Cream dulu. Dia kata pakai dalam 2 minggu dulu Aqueous Cream kalau masih tak okay, sapu Neosafe Cream. Aku follow je. Asalnya ubat tu untuk Mizwar. Tapi aku tumpang la sikit. Nampak keadaan Mizwar pun semakin okay, cuma bab menggaru tu memang tak dapat nak elak. Sampai la sekarang! 

Serius memang kena jaga diet dia.

Tapi aku cuma manusia biasa dan ibu yang tak sempurna. Kadang-kadang buat juga cekodok dan bagi juga minum susu lembu.

Berbalik ke kisah aku, benda datang tak kita jangka. Dah pulih sikit, lepas tu dia flare semula. Memang kena sabar.

Aku mula gigih cari info pasal ekzema. Aku try losyen dan mandian jenama Ecze. Tak pasti ada lagi ke tak. Okay juga ni tapi lama-lama makin tak lut. Mungkin sebab pemakanan aku tak control.

Aku cuba pakai sabun beras. Elok tapi pedih. Memang tak sanggup. Sekejap je aku pakai ni. Tak habis pun sebuku sabun tu. Dalam masa yang sama aku sapu krim dari Shaklee. Hilang la sikit luka berdarah tu, tapi masih merah dan gatal.

Bermula episod yang memang aku stress gila tahap gaban awal 2018 sebab berperang dengan emosi masa tu, aku ajak suami jumpa dermatologist. Masa dekat register di Mahkota Medical Centre, receptionist tu refer aku ke Dr Lee, physician kat sana. Dalam kepala otak aku masa tu, apa kena mengena ekzema dengan physician. Rasa bangang sangat weh! Hahaha.


Dr Lee bagi aku try Cetaphil Restoraderm Body Wash & Lotion beserta Mometasone Cream & Ointment brand Elomet. Dalam hati aku masa tu,"Haaa sudah. Dia bagi Cetaphil. Confirm takkan elok."

Ini adalah kerana aku terbaca review dekat support group tu yang tak memberansangkan. Tapi tu la, sedangkan rambut orang pun lain-lain warna, inikan pula kulit manusia. Lain kulit, lain la ubatnya. Itu sebab la kita kena ikhtiar, Yang Maha Menyembuhkan tau macam mana dia nak settle problem korang.

Nampak perubahan ketara sebab aku tak melawan cakap doktor tapi sambil tu aku gugel juga ubat yang tak ada steroid.

  
Lepas pada tu, aku nampak iklan Ronella dan berminat nak cuba. Tup-tup sangkut pula jadi dropship. Okay la, aku guna, aku jual. First, aku cuba Ronella Baby Balm Rashes. Walaupun ramuannya untuk ekzema baby, bila baby tua macam aku pakai pun jadi elok.


Aku bagi Mizwar pakai Baby Balm tu dan aku upgrade pula ke NTBax EO Blend yang lebih sesuai untuk orang dewasa, terus jadi bestfriend weh. Seronok sebab gatal-gatal berkurangan dan luka pun semakin jarang terlaku.


Ada satu masa stok NTBax aku habis dan tanda-tanda flare nak datang, aku sapu minyak masak zaitun brand Basso yang ada kat dapur. Ya Allah, kagum betul aku. Seminggu guna, hampir licin kulit aku. Ini memang kenangan la! Minyak masak tu memang ada dalam handbag aku selalu.


Losyen Allano dari Amway tu aku beli je dan jarang-jarang guna sebab review okay dari support group. Cuma bila aku tengok, eh ada paraben. Mungkin dalam kuantiti yang dibenarkan, kan. Jadi, aku simpan dalam laci office. Time-time terdesak boleh gak guna.

 

Lepas mandian Cetaphil habis, aku cuba Gel Mandian Bidara Baroqah. Mula-mula tak suka sebab bau dia kuat sangat tapi lama-lama bila kulit banyak perubahan, aku bersyukur. Tak salah mencuba. Epsom Salt tu dalam sebulan sekali je aku pakai. Itu pun aku buat dalam 2 atau 3 bulan je. 


Eh, lupa. Ekzema aku hinggap di ketiak juga. Jadi, lama juga aku stop pakai deodorant sebab diorang cakap deodorant tak bagus sebenarnya terutamanya yang ada wangian. Jadi, bila aku mula rasa tak selesa dengan ketiak berbau, aku cuba Dr Mist, Alhamdulillah okay sampai sekarang.

Sumber gambar aku google je kecuali gambar Cetaphil & Elomet serta gambar Epsom Salt itu. Korang nak tengok tak keadaan tangan aku time teruk? Tapi nak pesan jangan tengok masa makan ye.

Bab makan, kita sambung nanti ye.

xoxo,
sheayang

6 comments:

  1. smoga cepat sembuh :( done follow sini , mellyacrayola.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Moga cepat sembuh, memang kalau ekzema kena jaga guts, boleh follow group fb yg ekzema, ramai gak sembuh. Fighting 💪🏻

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan. Haishh. Memang dugaan betul nak jaga perut dan tekak ni. Hihihi

      Delete
  3. TB ada psoriasis.. ubat2 yang sis guna ni ada yang sana TB guna .. yang elomet ointment tu tb guna. tp dah stop sebab ada steroid.. =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann.. Ada steroid memang tak boleh pakai lama2. Doktor pun advise pakai 2 minggu je. Camner psoriasis sekarang?

      Delete