HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Friday, November 11, 2016

Buasir Semasa Hamil


Bismillah.

Masa awal-awal usia kandungan dulu, aku sering diserang sembelit. Kalau pergi tandas tu kadang-kadang makan masa setengah jam duduk bertapa kat dalam. Punya la seksa. Tapi sembelit dengan aku tak dapat dipisahkan. Kalau tak mengandung pun memang aku ni jenis susah membuang. Hihihi.

Pernah masa zaman kolej dulu punya la risau sebab buang air besar dua kali je seminggu. Dapat pula roomate yang jenis makan buang makan buang. Perghhh. Senang betul hidup dia. Masa tu nekad pergi klinik. Doktor yillek, nurse je ada. Jadi, sebarang keraguan aku tanya je la tanya segan-silu masa tu. Dan jawapannya, normal tu dik.

Habis, bilanya tak normal? Kalau dalam 2 minggu kau membuang sekali je, tu tak normal dah. Setakat ni okay lagi kot.

Pulang la aku dengan hampa. Dan menghadap sakit sembelit ni bertahun lamanya.

Disebabkan aku alert dengan keadaan diri yang begini, masa dekat nak bersalinkan Maryam dulu, bila admitted je kat hospital, aku minta ubat untuk sembelit. Masa tu memang tak tau pun kewujudan ubat tu. Ada orang panggil ubat pelembut najis. Mana-mana je la.

Tiga hari tak berak, kau rasa aku boleh tahan ke? Mana nak tau sakit kontraksi dengan sakit nak berak? Nurse tetap taknak bagi bila aku minta ubat tu. Aku redho!

Tapi, kali ni kalau jadi juga, tak dapat la nak redho. Huhuhu.

Ni bukan nak cerita pasal sembelit. Tapi pasal buasir. Memang ada kena mengena sebab mereka ni ibarat saudara. Hari ni kau kena sembelit tak mustahil minggu depan buasir pula say Hello!

Buasir (piles)
Sejenis urat simpul (vena varikos) yang berlaku di bahagian dubur, dan ia boleh menyebabkan kesakitan. Terdapat beberapa salur darah lembut di dalam salur dubur. Salur dubur ialah tiub pendek yang menghubungkan rektum dengan dubur (anus). Ia membantu anda mengeluarkan najis dengan cara merembeskan mukus semasa anda membuang air besar. 


Salur darah di dalam salur dubur ini boleh membengkak dan terkeluar semasa atau selepas anda membuang air besar. Anda mungkin boleh merasanya sebagai benjolan kecil dan lembut di dalam atau di sekeliling dubur anda. 

Simptom-simptom buasir
1. Darah merah terang selepas anda membuang air.
2. Gatal di sekeliling dubur.

Mengapakah wanita hamil mengalami buasir?
Semasa anda hamil, jumlah darah dalam badan anda bertambah. Pada masa yang sama, tahap hormon progesteron yang tinggi mengendurkan dinding salur-salur darah. 

Salur-salur darah di bawah uterus (rahim) anda pula lebih berkemungkinan untuk membengkak dan meregang akibat tekanan yang diterima daripada berat bayi anda yang sedang membesar. Inilah sebabnya mengapa anda lebih berkemungkinan mengalami buasir dan urat simpul apabila anda hamil. Sembelit, satu lagi masalah berkaitan kehamilan, juga boleh menyebabkan buasir. 

Anda juga mungkin mendapat buasir apabila bersalin, iaitu semasa anda meneran untuk mengeluarkan bayi. Dianggarkan seorang dalam lima orang ibu mendapat buasir sehari selepas melahirkan. Biasanya buasir akan surut beberapa minggu selepas anda bersalin. 

Buasir adalah perkara biasa semasa hamil. Jika anda pernah mengalaminya sebelum hamil, anda mungkin akan mengalaminya lagi. Ramai juga wanita yang mendapat buasir untuk kali pertama semas mereka hamil. Dianggarkan kira-kira seorang daripada 10 wanita mendapat buasir dalam trimester ketiga. 

Walaupun buasir adalah penyebab biasa pendarahan, apa sahaja pendarahan yang berlaku di bahagian dubur perlu diperiksa oleh doktor. 

Tip-tip mengelakkan buasir
1. Makan makanan yang berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, nasi beras perang dan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
2. Minum di antara enam dan lapan gelas air sehari supaya anda tidak ternyahhidrat.
3. Cuba bersenam dengan kerap walaupun anda hanya mempunyai masa dan tenaga yang cukup sekadar untuk berjalan.
4. Pergi ke tandas sebaik sahaja anda terasa hendak membuang air. Jika anda tunggu, najis anda akan jadi keras dan kering.
5. Cuba naikkan kaki ke atas bangku semasa anda membuang air besar. Ini boleh membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.
6. Jika anda masih sembelit selepas mencuba tip-tip di atas, anda boleh minta pakar obstetrik anda untuk mempriskripsikan julap yang selamat diambil semasa hamil. 

Membuat senaman lantai pelvis setiap hari boleh membantu mengelakkan buasir daripada berlaku. Senaman ini meningkatkan peredaran darah di sekitar kawasan dubur dan menguatkan otot-otot dalam faraj dan perineum (bahagian di antara faraj dan dubur). Senaman tersebut juga boleh membantu semasa proses bersalin dan mempercepatkan proses pemulihan selepas bersalin. 

Bagaimanakah saya boleh merawat buasir?
1. Mandi air panas untuk mengurangkan kegatalan dan sakit. Elakkan dari menggaru tempat yang gatal kerana ini hanya akan membuatkannya lebih teruk.
2. Gunakan tekanan sejuk seperti pek ais untuk melegakan kesakitan di sekitar dubur dan mengurangkan bengkak.
3. Bersihkan tempat yang terjejas dengan lembut dan menyeluruh selepas anda membuang air besar. Selepas mencuci, lap dengan tuala lembut atau tisu tandas yang lembut untuk mengeringkannya. Gunakan tisu tandas putih yang tidak mempunyai bau.
4. Cuba tolak masuk buasir yang terkeluar itu secara perlahan-lahan menggunakan jari yang bersih apabila anda mandi.

Anda juga boleh minta doktor anda mempriskripsikan ubat sapu yang lembut atau ubat jenis supositori (yang perlu dimasukkan ke dalam dubur) untuk melegakan kesakitan. Terdapat banyak produk di pasaran untuk merawat buasir, tetapi periksa dahulu jika ianya selamat diguna semasa hamil. 

Kes-kes yang teruk boleh dirawat dengan
1. Mengikat dasar buasir itu dengan sejenis gelang getah. Ini akan menghalang darah daripada sampai ke bahagian itu dan membuatnya mengecut.
2. Suntikan dengan bahan kimia yang menyebabkan buasir itu kecut dan jatuh.
3. Cahaya inframerah.

Dalam kebanyakan kes, buasir akan kecut atau hilang dengan sendiri apabila badan anda sembuh selepas melahirkan bayi. 

Kredit : BabyCenter

Seperti ibu-ibu lain, aku harap kehamilan kali ini akan dipermudahkan. Setakat ini, Alhamdulillah, lepas ambil Ostematrix, sistem pencernaan aku bekerja dengan baik.

Cuba Ostematrix dan rasai perubahannya.
Sumber : captvitamin.com
Aku berani cakap sebab aku dah cuba. Kalau tak, memang zip mulut ketat-ketat la. Hihihi. Lambakan produk kat luar sana yang boleh korang pilih sebenarnya. Tepuk dada, tanya poket. :p

Di samping itu, ikhtiar juga dengan cara berdoa. Gittew. Meh akak ajar meh!


Okay, sekian. :)

XOXO,
sheayang

Thursday, November 10, 2016

The Cost of A Miracle


"An eight-year-old child heard her parents talking about her little brother. All she knew was that he was very sick and they had no money left. They were moving to a smaller house because they could not afford to stay in the present house after paying the doctor's bills. Only a very costly surgery could save him now and there was no one to loan them the money. 

When she heard her daddy say to her tearful mother with whispered desperation, 'Only a miracle can save him now', the little girl went to her bedroom and pulled her piggy bank from its hiding place in the closet. She poured all the change out on the floor and counted it carefully. 


Clutching the precious piggy bank tightly, she slipped out the back door and made her way six blocks to the local drugstore. She took a quarter from her bank and placed it on the glass counter. 

"And what do you want?" asked the pharmacist. 

"It's for my little brother," the girl answered back. "He's really very sick and I want to buy a miracle." 

"I beg your pardon?" said the pharmacist. 

"His name is Andrew and he has something bad growing inside his head and my daddy says only a miracle can save him. So how much does a miracle cost?" 

"We don't sell miracles here, child. I'm sorry," the pharmacist said, smiling sadly at the little girl. 

"Listen, I have the money to pay for it. If it isn't enough, I can try and get some more. Just tell me how much it costs." 

In the shop was a well-dressed customer. He stooped down and asked the little girl, "What kind of a miracle does you brother need?" 

"I don't know," she replied with her eyes welling up. "He's really sick and mommy says he needs an operation. But my daddy can't pay for it, so I have brought my savings". 

"How much do you have?" asked the man. 

"One dollar and eleven cents; but I can try and get some more", she answered barely audibly. 

"Well, what a coincidence," smiled the man, "A dollar and eleven cents - the exact price of a miracle for little brothers." 

He took her money in one hand and held her hand with the other. He said, "Take me to where you live. I want to see your brother and meet your parents. Let's see if I have the kind of miracle you need."  

That well-dressed man was Dr Carlton Armstrong, a neurosurgeon. The operation was completed without charge and it wasn't long before Andrew was home again and doing well. 

"That surgery," her mom whispered, "was a real miracle. I wonder how much it would have cost." 

The little girl smiled. She knew exactly how much the miracle cost ... one dollar and eleven cents ... plus the faith of a little child. Perseverance can make miracles happen! Miracle can come in various forms - as a doctor, as a lawyer, as a teacher, as a police and many others..

A river cuts the rock not because of its power, but because of its consistency.
Never lose your hope; keep walking towards your vision."‎
If this blesses you, please share too to bless others...
God Rules!

XOXO,
sheayang

Tuesday, November 8, 2016

Supplemen Ketika Hamil

Bismillah.

Hai. Terperap lama pula entri ni dalam draf. Entri sebelum ni ada hint-hint nak cerita pasal suplemen. Jadi, ini kalilah!

Masa mengandungkan Maryam dah start makan Shaklee. Asalnya, atas cadangan sepupu sendiri. Alhamdulillah, serasi. So, this time why not kita ambil lagi. Cuma kali ni aku tak ambil ESP.

ESP ni umpama induk kepada produk Shaklee tapi aku kureng sikit la benda berasaskan soya ni. Kalau taufufa tu boleh la. Huhuhu. Buat masa sekarang memang tak minum susu apa-apa. Dah tergerak hati nanti, baru pergi cari. 


Ni rangkaian produk yang aku makan. Memang set prenatal cuma tak ada ESP dan Omega Guard. Omega Guard tu boleh consume selepas usia kandungan 6 bulan. Kenapa? Panjang ceritanya. Boleh Google je. InshaAllah kalau rajin, aku buat entri lain.

Produk Shaklee memang recommended since aku sendiri dah cuba produk ni kan. Kalau tak cuba, memang tak berani nak cakap. Hb tak pernah rendah, rasa bertenaga (malas tu cuma perasaan ibu-ibu hamil je okay), berbaloi.

Sekian saja update kali ni.

XOXO,
sheayang

Thursday, November 3, 2016

Expecting #2

Bismillah.

Allah tu Maha Mendengar, kan?


REZEKI
Aku bersyukur sangat, bila disahkan mengandung buat kali ke-dua ni, rasa macam dunia ni indah je. Macam-macam rezeki yang datang. Walaupun baru masuk 17 minggu, aku tetap juga la nak share since first pregnancy dulu ala-ala malas nak menulis gittew. Time is tight now tapi pandai-pandai la curi. I don't mind tidur lewat sekarang as the baby pun suka berjaga especially bila Babah is not around. Protector sangat.

PENGALAMAN
The experience is totally different. Masa mengandungkan Maryam, mual-mual dan muntah teruk masa dah 3 4 bulan. But this time a bit earlier. First few weeks tu memang rasa tak sedap badan, plus mual jugak. Padahal masa tu baru 8++ weeks. Tapi Alhamdulillah, mual cepat hilang. Now dah 4 bulan, Ibu dah steady. 

MOOD & PERANGAI
Hahaha. Paling malas nak cerita. Bila time emo tu, kemain lagi emonya. Bila time hati girang gumbira ria, berbunga-bunga sampai terpancar di wajah yang kusam ini. Mood swing is normal bagi perempuan hamil. Bertabahlah. If can't control,hide yourself somewhere people can't see. Jadi tak timbul isu buat muka. Paling kesian bila kau kerja kat front desk/customer service. Haishhh. Nyorok la jap bawah meja kalau rasa nak marah tu ye.

KLINIK & CHECK UP
Cerita pasal check up di klinik, memang takde masalah. Cuma tuan punya badan je la yang bermasalah. Masa datang booking tu, Hb low. Sebulan selepas tu turun lagi 0.1. Consume ubat seperti yang diperintahkan cuma ada a few days skip sebab bila makan ubat je terasa duniaku berputar-putar. So, tukar pula tak ambil ubat time siang. Try ambil malam and I am getting better. Disebabkan Hb rendah sebulan selepas tu, nurse bagi 2 minggu untuk tengok balik Hb. Menapaklah lagi kita ke klinik. Kuikuikui.

Berat pun di tahap menyedihkan. Ada ke patut masa 12 weeks tu berat dari 47.4kg ke 45.7kg. Geram titew dengan baby ni tau! Nasib check up 15 weeks hari tu naik sikit to 46.1kg. Syukran syukran!

UBAT & SUPPLEMENT
Buat masa ni, masih gigih menelan ubat yang dibekalkan klinik. Ubat free kita makan je la. Toksah nak fikir apa, fikir baby dalam perut je. Masa Maryam, klinik bagi Acid Folic & Iron Tablet biasa tu je. Acid Folic je aku makan, Iron tu busuk kemain, baru bukak kotak dah loya takmau makan. Hihihi. Teruk na perangai. This time extreme sikit, Iberet 500.

Keluaran Abbott. Satu kotak 30 biji, cukup untuk sebulan!

Supplemen lain belum consume anything lagi. Tapi baru semalam dapat barang Shaklee. Apapun, dapatkan nasihat doktor dulu ye!

Oh, don't forget our makanan sunnah. Kurma belum start lagi cuma makan kismis je kadang-kadang. Beli timbang je, jangan susahkan diri hoccay! Habbatussauda in the list. Tak dan lagi nak pergi serang Mydin ni. Sabaq naaa...

HARAPAN
Harapan haruslah setinggi gunung untuk baby kekal sihat dan bertenaga macam Ibu! Semoga semuanya baik-baik saja okay! ;)

XOXO,
sheayang