HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Wednesday, July 17, 2019

Rutin Seorang #EczemaFighter Part 3

Bismillah.

Assalamualaikum & Hai semua.

Sorry lambat sikit sambung part 3 disebabkan tekanan hidup yang melanda kebelakangan ini. Tapi masih chill lagi, buat apa nak kalut. Kang tak pasal-pasal datang balik Cik E tu.

Teringat masa baru-baru join support group untuk Ekzema, diorang panggil anak-anak yang ada ekzema ni sebagai anak-anak E. Hahaha. Mula-mula macam blur, lama-lama baru faham. Jadi, elakkan tulis penuh sebab nanti ekzema tu akan bertambah teruk. Wallahua'lam.

Cerita pasal makanan, tiada amalan yang betul-betul spesifik yang aku ikut lurus-lurus. #eczemafighter pun ada cheat day tau! Tapi lepas tu hadap la! Hahahaha.

Seafood adalah makanan yang dilarang untuk yang ada ekzema/resdung/alahan, katanya. Tapi aku ambil keputusan untuk buat test dekat diri sendiri.

Udang - Lulus
Sotong - Kantoi
Kerang - Kantoi
Ketam -Lulus

Favourite seafood aku ialah sotong. Bila aku mula rasa gatal makan sotong, aku rasa kecewa amat. Tapi, hidup masih perlu diteruskan. Aku beralih pula kepada udang. Udang ni isi dia memang sedap tapi orang pemalas macam aku ni je tak suka. Sebab apa? Sebab kena kupas kulit dia dulu. Hihihi.

Kerang is a big NO walaupun masa mengandung nurse sarankan untuk makan kerang untuk naikkan hB. Mak cannot eat kerang sungguhpun mak suka sangat kerang cicah sambal kicap.

Pantang makan yang lain ialah Gula Putih. Bukan tak boleh langsung, tapi kalau boleh sehari tu nak minum manis sekali je la. Aku ambil masa sarapan je. Lepas tu, kena berhati-hati. Nampak air tebu tepi jalan macam sedap je kan namun bahananya kau yang menanggung kelak. Processed food yang ada gula tinggi pun boleh lead to eczema macam biskut, kek dan coklat.

Yang lain tu, aku ada senaraikan sikit dekat entry ni --> Rutin Seorang Eczema Fighter 

Sebenarnya, makanan ini bukanlah tak boleh disentuh langsung cuma kena hati-hati untuk elakkan flare pada kulit. Setiap kulit adalah berbeza. Jadi, apa makanan yang sesuai untuk korang, korang kena la test sendiri. Sebab itu pentingnya untuk ada Food Diary walaupun aku sendiri tak pernah ada. Hihihi.

Ekzema dewasa ni kau boleh lagi nak cuba-cuba tapi untuk kanak-kanak agak kesian la. Risau diorang tak dapat cukup nutrisi kalau disekat semuanya. Sebagai ibu bapa yang prihatin, kena la pantau apa yang sesuai untuk anak.

Mizwar suka gila minum susu lembu perisa coklat, tapi lepas tu hadap la bila semua gatal. Bila tak bagi, mengamuk. Kesimpulannya, jangan beli benda yang memudaratkan kesihatan anak.

Apa yang aku makan untuk menjaga kesejahteraan kulit?

1) Al Manna, Gam Arab




2) Vitamin C

3) Vitamin E

Ketiga-tiga ni aku tak ambil sekaligus, sebab memang tak menjadi apa. Tapi aku nak nasihatkan korang sebelum nak ambil apa-apa supplemen, rujuklah pada yang pakar, maksud aku, DOKTOR.

Gam arab ni aku ambil selepas dari pembacaan dan aku teruja dengan kesannya pada sesetengah individu yang dah cuba. Jadi, aku cuba sendiri. Biasanya, aku ambil pagi sejurus bangun tidur. Ada dua jenis gam arab, yang berketul dan serbuk. Yang berketul tu aku selalu rendam malam, pagi dia dah larut dan boleh terus minum. Yang jenis serbuk pula boleh buat on the spot. Tapi aku prefer yang berketul.

Vitamin C pula aku makan sebelum tidur. Pernah aku cuba ambil Vitamin C dengan Vitamin E sekali namun tak menjadi. Wallahua'lam sebab apa jadi begitu. Ambil sebiji je sehari.

Vitamin E pula aku ambil sebiji sehari selalunya selepas minum pagi. Kalau lupa, aku makan je bila teringat asalkan bukan sama masa pengambilan dengan Vitamin C & Gam Arab.

Alhamdulillah, perubahan ketara ditambah dengan ubat sapuan luar. Syukur sangat!

Korang nak tengok tak tangan aku masa luka tengah flare? Hahaha. Jangan tengok masa tengah makan tau.













Sedikit sedutan.

penyebab tak boleh guna thumbprint kat pejabat.

kuku pun buruk masa ni okay.

tengah flare. sedap garu masa ni

Okay. Cukup la gambar tu, kan. Jangan serik singgah blog aku. Hahahaha.

Nak sambung lagi tak?

xoxo,
sheayang

Post a Comment