HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Thursday, February 11, 2016

My Little 18 Months Baby

Bismillah.

Maryam reached 18 months equals to 1 year, 6 months on last 4th February. Tragically, she got fever attack. Pity her. 

Sesungguhnya, I felt guilty for bringing the virus to her. My hubby almost kena juga luckily his antibodies still strong, just like him. :)

Eh, macam dah cerita pasal demam tu, kan?

Nevermind, recall supaya ingatan jadi kuat seperti Maryam.

Just to update myself and Maryam (when she grows up and read this) tentang perkembangan semasa dia. 

1) Actively walking and running (kejar ayam+kucing). Kalau pergi mall yang ada tangga, dia akan grab tangan aku and walk together. Kalau jalan-jalan dekat taman pun camtu gak. Rasa secure, maybe?

2) Sudah faham arahan yang simple. Macam aku suruh tanggal baju, dia akan pegang baju dia dan act untuk buka. Arahan kena jelas supaya dia mudah faham. Kalau guna English words, make sure fully English sentence. Sama juga sebaliknya. 

3) Start talking. Mula-mula dia akan babbling je macam lalala. Kena rajin bercakap dengan dia dan ulang perkataan yang sama beberapa kali. Bagi la perkataan yang senang macam 'Sedap', 'Go', 'Sleep'. Perkataan yang kita guna dalam daily activities akan lebih cepat dia absorb.

4) Pantang nampak cermin. Dia mungkin sedar yang diri dia adalah entiti yang berbeza. Dah mula act depan cermin nak sikat rambut la, lambai-lambai tangan la, kenyit-kenyit mata la. Comel!

5) Eat less. Ni bukan perkembangan, ini pengecutan. Tak suka tau! Berat dah turun and of course I'm getting worried (a lot). Doktor suruh monitor je di samping mengenalpasti favourite food dia and get back to her after two months. Kalau turun lagi, jawabnya mak kena pergi kelas buat makanan la diknon oiii.

Banyak je perkembangan-perkembangan kecil yang kita kena telitikan. Parents please beware of your actions. Don't smoke in front of your toddlers, don't do nasty things (deep & broad).


Rindu budak tembam ni. Okay, got to go.

XOXO,
sheayang

1 comment: