HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Monday, June 24, 2013

#12 : From Gunung Datuk to Genting Highland

Assalamualaikum dan hai semua,

Ceria-ceria la hendaknya hari ini. Hari saya agak kusam sebab minggu lepas saya dah penat bersuka-ria,jimba-jimba sana sini.Hari ni padah menimpa diri saya. Kuiiii kuiii kuiii...

Eh, saya?

Ahhhh... Suka hati la!

Malas gila nak pergi kerja hari ni hanya Allah je yang tahu. Bukan malas apa, sebenarnya lebih ke 'tak upaya'. Kaki makin sakit. Lengan pun affected juga. Ni semua gara-gara datuk punya gunung. Ceh!

Hari Sabtu, pukul 6.30 pagi (lebih sikit) gerak dari rumah dengan kawan aku sebab dia yang beriya ajak pergi panjat gunung tu kan. Maka haruslah dia sponsor transport dan duit minyaknya. Daku hanya membawa diri. Tapi idok ler teman kejam benor. Teman tolong ler bayo kan entrance fees deme. Kami bertiga je ke sana. Senang. Kalau lagi ramai, lagi banyak pe'el. Oh ye, entrance fee RM5 seorang dan lebih afdal register dekat kaunter pembayaran. Kalau kau hilang ke sesat ke senang nak cari. Lagi satu, dekat form tu kena isi nama & no I/C. Bukan nama & no. telefon! *Ni semua salah Sabri, kami sekumpulan dimalukan!* Mungkin Sabri kesunyian atau attention-seeker. Siapa Sabri? Entah-lah, kami pun tak pasti. Kwang3.

Second time aku daki Gunung Datuk ni. First time masa study dulu. Tahun 2007. Pengalaman tu ada la sikit tapi lupa tu lagi banyak. Biasa-lah, berapa gelen semut dah ku telan sepanjang 6 tahun tu. 

Dengan ketinggian 885m, kami berjaya melunaskan impian untuk sampai ke puncak dalam masa lebih kurang 3 jam. Banyak sangat pit-stop dan cramp bagai dan orang yang bagi banyak masalah ialah AKU!. Keh3... Bayangkan dengan lack of stamina, bersenam pulak ke laut, memang jahanam la kaki aku lepas balik tu. Tapi misi ke Genting tetap jadi. Part itu nanti dulu.

Actually, kami agak kurang bertuah kerana walaupun kami berjaya menjumpai jejak kaki pahlawan tersohor, Hang Tuah tapi kami tidak berjaya melihat Selat Melaka kerana jerebu yang agak teruk. Pity us. Maybe next time. Maybe.....

Aku ada ambil gambar a few scenery yang aku suka gila tengok eachtime aku bukak phone. Thanks to kawan aku yang ajar guna apps Camera360 tu. Lama dah download tapi tak pernah guna pun. Gambar scenery nampak awesome gila malah muka saya nampak flawless gila dengan Camera360. Thanks to technology kerana sering mengajar kami menipu.

Kami berada di puncak lebih kurang sejam dan ambil masa untuk turun lebih kurang 1 1/2 jam. Cuaca kat atas memang sejuk dan nyaman. Rugi la kalau tak naik sampai atas batu, tapi kalau gayat, toksah la naik. :p

Sebenarnya aku ingat nak tinggalkan travel tips kat sini tapi aku buat next entry la. Semak pula rasa. And yeah, part II akan menyusul untuk Genting Highlands plak. Mak dah tak larat ni, noks. Mak tidur dulu ye!

Regards,
sheAYANG

Post a Comment